آخرین اخبار سیاست خارجی

تحریم ایران،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

فایننشال تایمز: چگونه تحریم‌ها بر ایمنی هلیکوپتر‌های کهنه ایران اثر می‌گذارد؟

جان پل راتبون، سیلویا پفیفر و فیلیپ جورجیادیس در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشتند:در حالی که بالگردی با عمری چند دهه‌ای که هزاران ساعت پرواز را پشت سر گذاشته…

نماینده مجلس: روسیه بر اساس منافع خود ما را رها کرده است



مسعود پزشکیان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس در ارزیابی خود از واکنش دستگاه دیپلماسی دولت نسبت به اقدام روسیه گفت: کلیت قضیه قابل قبول نیست که ما با یک کشوری معامله کنیم و او هر وقت دلش خواست ما را بفروشد. روسیه اگر هم به ما تعهدی بدهد، به باور من حرف الکی است. منفعت هرجا باشد آن‌ها امضا می‌کنند، فردا روزی اگر کشور دیگری برایشان سود بیشتر داشته باشد به همان سمت می‌روند نه سمت ما. اینجور نیست که به ما تعهد بدهند و بعد جایی سود بیشتری داشته باشد، پشت سرما بایستند.

دو هفته قبل بود که وزیران خارجه روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (کویت، عربستان سعودی،‌ بحرین، قطر،‌ امارات و عمان) در بیانیه مشترک گفته اند از “تلاش های امارات برای حل مسئله جزایر سه گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با ایران یا دادگاه بین المللی” حمایت می کنند. وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی و سخنگوی دولت هم بدون اینکه نامی از روسیه ببرند، در توییتی عنوان کردند که «بر سر منافع ملی و تمامیت ارضی ایران با هیچ‌کس تعارف نداریم».  وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی هم سفیر روسیه را برای ارائه‌ توضیحات در مورد موضع اخیر مسکو به وزارت امورخارجه احضار کرد. 

 

مسعود پزشکیان، نماینده مجلس در واکنش به این اقدام روسیه به دیده‌بان ایران گفت: «روسیه یا هر کشور دیگری به دنبال منافع خودش است و هیچوقت دلش نمی‌خواهد کشور دیگری منفعت بیشتری را به دست آورد. اینجا احساس کرده منفعتش بیشتر است، چنین موضع‌گیری را اتخاذ کرده.»

 

وی افزود: «روسیه اگر هم به ما تعهدی بدهد، به باور من حرف الکی است. منفعت هرجا باشد آن‌ها امضا می‌کنند، فردا روزی اگر کشور دیگری برایشان سود بیشتر داشته باشد به همان سمت می‌روند نه سمت ما. اینجور نیست که به ما تعهد بدهند و بعد جایی سود بیشتری داشته باشد، پشت سرما بایستند.»

 

پزشکیان همچنین در ارزیابی خود از واکنش دستگاه دیپلماسی دولت نسبت به اقدام روسیه، بیان کرد: «گویی سیاست خارجی این دولت می‌خواهد که وقتی با یکی دیگر دعوا می‌کنند، سمت دیگر را داشته باشند. کلیت قضیه قابل قبول نیست که ما با یک کشوری معامله کنیم و او هر وقت دلش خواست ما را بفروشد. باید با هر کشوری بتوانیم معامله کنیم، منفعت خودمان و طرف مقابل را هم ببینیم. در واقع یک معامله دوجانبه است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------