آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گروسی؛ آژانس نمی‌تواند درباره صرفا صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد

بلومبرگ نوشت: در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تهیه کرده و به رؤیت بلومبرگ رسیده، آمده است: «درحالی‌که کار بازرسی به صورت…

واکنش مسئولان کشور به موضع جنجالی روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی/ امیرعبداللهیان: با هیچ طرفی تعارف نداریم



 حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
امیرعبداللهیان در توییتی بدون اشاره به نام روسیه نوشت: بر سر استقلال، حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم 

به گزارش انتخاب دربیانیه پایانی نشست روسیه و  کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.

 

روسیه از طریق خدشه وارد کردن بر ارتباطات منطقه ای ما، به دنبال گسترش نقش خود در منطقه است؛ 

 نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کشورهای فرامنطقه ای برای حضور در منطقه، به دنبال بهانه هستند، اظهار کرد: ترجیح ما این است که کشورهای منطقه‌ای از جمله امارات سعی کنند دستاویز کشورهای فرامنطقه ای نشوند؛ چون تمام جزایر خلیح فارس در طول تاریخ متعلق به ایران بوده است.

 

 حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه، اظهار داشت: با توجه به تحولات اخیر منطقه ای یعنی ارتباط دیپلماتیک مجدد بین ایران با عربستان، بحرین و مصر و همچنین عربستان با یمن و سوریه، ثبات پایدار امنیتی در منطقه ایجاد شده است که ممکن است این ثبات برای برخی از کشورهای فرامنطقه ای مثل روسیه و غرب خوشایند نباشد. هر کشوری از جمله روسیه که این شبهات را مطرح می کند، قطعا دنبال بهره برداری از منطقه خلیج فارس هستند. چون نقش غرب در منطقه در حال کمرنگ شدن است بنابراین روسیه که درگیر جنگ داخلی و هم جنگ با اوکراین می‌باشد، به دنبال پررنگ کردن نقش خود در منطقه است.

 

امارات دستاویز کشورهای فرامنطقه‌ای نشود

 وی افزود: کشورهای منطقه‌ای از جمله امارات سعی کنند دستاویز کشورهای فرامنطقه‌ای نشود؛ چون تمام جزایر خلیح فارس، در طول تاریخ متعلق به ایران بوده است و زمانی که دریاسالار اسکندر به نام «نئارخوس» وضعیت خلیج فارس و آب های دنیا را بررسی می کند در تاریخ آورده است که تمام جزایر خلیج فارس متعلق به ایران است؛ اما بعدها برخی از مناطق از ایران منفک شدند اما سه جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی همیشه تاریخ متعلق به ایران بوده است و این مساله برای امارات، شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای غربی شفاف است.

 

«عادی سازی روابط» راه حل مشکلات منطقه‌ای

آقای حیدری با بیان اینکه کشورهای فرامنطقه ای برای حضور در منطقه و غارت کردن منابع ملی این کشورها، به دنبال بهانه هستند، گفت: لذا راه حل مشکلات منطقه‌ای، پروسه عادی سازی روابط و رفع سوء تفاهم با کشورها است؛ کشورهای منطقه ای خوشبختانه به این نتیجه رسیدند که باید مشکلات را از طریق گفت و گو حل و فصل کنند که ایران از ۲۰ سال پیش تاکید کرده که باید سعی بر تفاهم و ارتباط داشته باشیم؛ بنابراین مطرح کردن حاکمیت جزایر سه گانه بی نتیجه و بی فایده است زیرا این کشورها بیشتر از هر کسی می دانند این جزایر متعلق به ایران است.

 

کشورهای فرامنطقه ای نگران قدرت دریایی ایران هستند

وی با تاکید بر احضار سفیر روسیه توسط دستگاه دیپلماسی ایران، گفت: اگر هدف روسیه خدشه به تمامیت جغرافیایی ایران باشد، دستگاه دیپلماسی ما موظف است که سفیر روسیه را احضار کند؛ اگر قرار است کشوری مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است نه امارات متحده عربی که عمرش به اندازه سکونت در یکی از جزایر ما نمی‌رسد. کشورهای فرامنطقه ای نگران قدرت دریایی ایران هستند؛ اما در آینده، قدرت و اشراف ما بر دریاهای منطقه‌ای بیشتر خواهد شد؛ بنابراین روسیه از طریق خدشه وارد کردن بر ارتباطات منطقه ای ما، به دنبال گسترش نقش خود در منطقه است.

 

 حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

دهقان: جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است و تردیدی در این زمینه نداریم

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه گفت: بررسی همه اسناد گذشته نشان می‌دهد که این جزایر متعلق به ایران است و قابل مناقشه نیست.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه گفت: بررسی همه اسناد گذشته نشان می‌دهد که این جزایر متعلق به ایران است و قابل مناقشه نیست.

 

وی افزود: برخی حکام منطقه با سندسازی و رشوه به برخی اساتید حقوق‌بین‌الملل دنبال کتاب‌سازی هستند که اصلا ارزش حقوقی ندارد. اسناد قدیمی در این زمینه روشن است و مبنای حرکت ما چون حقوقی است تردیدی در این زمینه نداریم.

 

 معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره مباحث پیرامون حکم انتصاب میثم لطیفی رئیس سازمان اداری استخدامی اظهار داشت: مطابق ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری هیئت عمومی این دیوان می‌تواند آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، نظامات و مصوبات را ابطال کند اما اینکه بخواهد درباره یک حکم موردی رسیدگی کند خلاف خود قانون دیوان عدالت اداری است. به اعتقاد من هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صلاحیت نداشته که بخواهد درباره این موضوع وارد رسیدگی شود. ما در همین دولت مصوبه‌ای داریم که امکان مأمور شدن همه کارکنان دستگاه‌های غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به دولت وجود دارد.

 

دهقان تصریح کرد: این مصوبه در سال ۱۴۰۰ به تصویب دولت رسیده و بعد از آن هم همین شاکی که در موضوع اخیر شکایت داشته نسبت به آن مصوبه هم شکایت کرده است. آن مصوبه که مصوبه عامی است، مورد تأیید دیوان عدالت اداری قرار گرفته و در سال ۱۴۰۱ حکم داده که آن مصوبه دولت مصوبه درستی است و دیوان عدالت اداری شکایت شاکی را رد کرده است. بنابراین آن مصوبه که در حال حاضر قانونی است و حتی هیئت تطبیق مصوبات مجلس هم آن را تایید کرده امکان مأموریت کارکنان دستگاه‌های اجرایی غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: براساس آن مصوبه هیچ راه و محملی برای اینکه حتی درباره مأمور شدن افراد به دولت خلاف قانون صورت گرفته باشد، وجود ندارد. هم هیئت عمومی صلاحیت نداشته و هم به لحاظ ماهوی مأموریت درست بوده و اشکالی نداشته است. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری استناد کرده؛ این در حالی است که در ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اعضای هیئت علمی و قضات از شمولیت این قانون مستثنی شده‌اند. بر اساس اصل ۱۲۴ و ۱۲۸ قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند معاون انتخاب کند و به‌‌خصوص در سازمان اداری و استخدامی کشور اختیار و انتخاب معاون، اختیار مطلقی است.

 

معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان کرد: قانون اساسی سند بالادستی کشور است و در قانون اساسی عنوان شده که رئیس‌جمهور می‌تواند مسئولیت مربوط به اداری و استخدامی را به فرد دیگری واگذار کند. ما از رئیس دیوان عدالت اداری و از رئیس قوه قضاییه تقاضا کرده‌ایم که در این زمینه تجدیدنظر صورت بگیرد و با رئیس قوه قضاییه ملاقاتی هم خواهیم داشت و استدلال‌های خود را بیان می‌کنیم. دولت به آرای قضایی تمکین دارد اما به لحاظ قانونی نظر خود را نیز مطرح می‌کند و در نهایت رأی با قوه قضاییه است.

 

 حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

واکنش مشاور سابق روحانی به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس؛ از روسیه که بیش از ۱۰۰ سال در حق ملت ایران خیانت کرده، بعید نبود

 مشاور سابق روحانی در مطلبی با عنوان «شرق‌گرایی افراطی وحاکمیت ملی» در توییتر نوشت: پس ازضربه‌ای که سال گذشته چین به حاکمیت ملی ایران زد، و پاداش آن میانجیگری میان ایران وعربستان و ضمانت روابط بود که اهدا گردید، از روسیه که در بیش ازیکصد سال خیانتهای نابخشودنی درحق ملت ایران و جداکردن بخش مهمی از کشورعزیزمان کرده چنین موضعی بعید نبود.

 

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حمید ابوطالبی، مشاور سابق روحانی در مطلبی با عنوان «شرق‌گرایی افراطی وحاکمیت ملی» در توئیتر نوشت: پس ازضربه‌ای که سال گذشته چین به حاکمیت ملی ایران زد، و پاداش آن میانجیگری میان ایران وعربستان و ضمانت روابط بودکه اهدا گردید، ازروسیه که در بیش ازیکصد سال خیانتهای نابخشودنی درحق ملت ایران و جداکردن بخش مهمی از کشورعزیزمان کرده چنین موضعی بعید نبود.

 

‌عجیب آن است که با دشمنی‌هایی که روسها با ایران کرده اند،باز با ترفندهای روسیه هم در برجام باختیم؛ هم در دام جنگ اوکراین افتادیم؛ هم آرزوی روسیه تزاری رابرآورده کردیم؛ هم آنها را از تنهایی تحریم جهانی رهاندیم؛ هم راههای گریز از تحریم را نشان‌شان دادیم،…وحالا ضربه‌ای دیگر به حاکمیت ملی ما!

 

‌چرااینگونه است؟

کاملا روشن است؛ زیرا، سیاست خارجیِ بی‌هدف و شرق‌گرای کشور دچار سردرگمی استراتژیک شده، و در دو سال اخیر از بحران‌های عمیقی د رامر سیاست درتمام ابعاد داخلی و خارجی از اقتصاد و اجتماعیات و فرهنگ و ارزش و دیپلماسی و… رنج برده و با پنج بحران کلان دست و پنجه نرم می‌کند: 

 

‌۱)بحران ماهیّت: انتخاب میان ایدئولوژیک ماندن و‌تامین منافع ملی نمودن؛ 

 

۲)بحران روش: انتخاب میان تجربه‌های موفق بشری با ساختن چرخ ازآغاز، یابحران دیپلماسی و میدان؛

 

۳)بحران صورت: انتخاب میان موعظه و هرچیز وهمه چیز را سیاسی خواندن،با تعاملِ با واقعیت‌ها واقدام نمودن به حل آنها؛

 

‌۴)بحران اولویّت: انتخاب میان فوری ومهم، باغیرفوری وغیرمهم؛

 

۵)بحران قدرت: انتخاب میان نقش‌آفرینی وفق تواناییهای کشور، بااقدام وفق رویایی نگریستن به توانایی‌ها؛

 

ماندگاری این بحران‌هااست که کشوررا ناتوان، ملت را ناامید، دولت راازدرون تهی، و سیاست خارجی را ناکارآمد کرده است.

 

واکنش نمایندگان به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و روسیه

تعدادی از نمایندگان به بیانیه مشترک اخیر شورای همکاری خلیج فارس و روسیه واکنش نشان دادند.

 

به گزارش ایسنا، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیانیه پایانی گفت‌وگوی استراتژیک بین شورای همکاری خلیج فارس و روسیه واکنش نشان داده و خواستار پیگری این موضوع از سوی دستگاه دیپلماسی کشور شدند.

 

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

 

«به دوستان خودمان در ‎روسیه عرض می کنم تکلیف ما با ادعاهای غیر مستند و نخ نما شده اماراتی ها در خصوص ‎جزایر ایرانی مشخص است. اما مواضع نامربوط علیه ایران در مسکو به نفع روابط فی مابین نیست. حمایت های ایران از مسکو مشروط است.»

 

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو دیگری از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتر خود، نوشت:

 

«مطلب بیان شده در قطعنامه پایانی گفتگوی استراتژیک بین شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، پیرامون جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، بزرگ و بوموسی امری خلاف حقوق بین الملل، خلاف حسن همجواری و اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ماست؛ دستگاه دیپلماسی ما با قاطعیت به روسیه باید پاسخ دهد.»

 

به گزارش ایسنا، در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برای گفت‌وگوهای راهبردی از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای مساله جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی  از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده که این موضوع با واکنش های گسترده ای از سوی مقامات کشورمان مواجه شده است.

 

سفیر روسیه در تهران نیز به دنبال این موضوع به وزارت امورخارجه احضار شده است. وزیر امورخارجه و سخنگوی وزارت امورخارجه نیز هر کدام در پیام هایی جداگانه این اقدام را محکوم کردند.

 

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

 

«تنب بزرگ و کوچک و بوموسی اجزای جدایی ناپذیر و ابدی پیکر ایران زمین هستند.

 

همه دولت ها از جمله دولت روسیه بدانند نظام و ملت ایران درباره جزایر سه گانه با هیچکس تعارف ندارند و هرگونه هرزه گویی در این باره را برنخواهند تافت.

 

‏تجربه انگلیس و آمریکا و صدام مقبور را تکرار نکنید.»

 

جواد امام نوشت: دستاوردهای درخشان ‎دیپلماسی انقلابیونِ انقلاب ندیده و مماشات در برابر برخوردهای تحقیر آمیز ‎چین و ‎روسیه یکی پس از دیگری در حال رونمایی است!

 

متاسفانه امروز شاهد زیر سوال رفتن ‎استقلال، ‎تمامیت ارضی و ‎عزت ملت بزرگ ایران که برای حفاظت از مرزها و آب و خاک مردانه جنگیدند هستیم.

 

 حاكميت و تماميت‌ارضی ‎ایران ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
 
 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------