راهنمای خرید سیستم اعلام حریق



چکیده : به‌دلیل بروز حوادث آتش‌سوزی در سال‌های اخیر که موجب از بین رفتن جان و مال افراد شده، نصب سیستم اعلام حریق در تمام ساختمان‌ها اجباری شده است.

 

به‌دلیل بروز حوادث آتش‌سوزی در سال‌های اخیر که موجب از بین رفتن جان و مال افراد شده، نصب سیستم اعلام حریق در تمام ساختمان‌ها اجباری شده است. درحال‌حاضر، مدل‌های مختلفی از این تجهیزات در بازار وجود دارد. شما باید براساس ویژگی و کارایی این دستگاه‌ها مناسب‌ترین را انتخاب و خریداری کنید؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله، راهنمایی در اختیار شما قرار دهیم تا چالشی برای تهیه سیستم موردنظر و اجزای مختلف آن مثل شستی اعلام حریق خود نداشته باشید. برای افزایش میزان آگاهی و اطلاعات خود در ادامه با ما همراه باشید.

 

راهنمای خرید سیستم اعلام حریق

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

همان‌طور‌ که از نام این سیستم مشخص است، وظیفه اصلی آن آگاه‌سازی افراد از بروز آتش‌سوزی در محیط‌های مختلف بوده و این کار را توسط آژیر خطری مخصوص انجام می‌دهد. درواقع، سنسورهای در نظر گرفته‌شده در بخش‌های گوناگون، وجود دود و مونوکسید کربن را تشخیص داده و آن را به اطلاع حاضران در ساختمان می‌رسانند. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، امکانات و قابلیت‌های این تجهیزات به طرز چشمگیری بیشتر شده و مدل‌های جدید، مکان آتش‌سوزی را نیز مشخص می‌کنند.

 

* جالب است بدانید که درحال‌حاضر یکی از الزامات برای دریافت پایان کار در ساختمان‌های اداری و مسکونی، نصب سیستم اعلام حریق مورد تأیید آتش نشانی و نظام مهندسی کشور است.

 

تجهیزات اعلام حریق

سیستمی که در یک ساختمان نصب می‌شود از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها نقش و وظیفه خاصی را برعهده دارند. در این بخش، آن‌ها را معرفی کرده و توضیحات مختصری در مورد هرکدام می‌دهیم:

دتکتور دودی

دتکتور یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در سیستم‌های اعلام حریق است. این دستگاه‌ها برای تشخیص و اعلام دود حاصل از وقوع حریق به‌کار می‌روند. وظیفه اصلی آن‌ها تشخیص حضور دود در محیط و صادر کردن هشدار است تا افراد به‌موقع از خطر آگاه شده و اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند.‌ بعضی از ویژگی‌های مهم این قطعات شامل موارد زیر می‌شوند:

* دتکتور دودی باید بسیار حساس باشد تا به‌سرعت هر نوع دودی را تشخیص دهد.

 

* این دستگاه‌ها باید در شرایط مختلف محیطی مانند دما، رطوبت و تغییرات هوا به‌خوبی عمل کنند.

 

* دتکتورهای باید قادر به تشخیص دود با دقت بالا و بدون تأخیر باشند تا زمان واکنش به حریق کمتر شود.

 

* این تجهیزات باید قادر به ارسال هشدار به سیستم اعلام حریق یا دستگاه‌های هشداردهنده باشند تا افراد به‌موقع از خطر آگاه شوند.

 

شستی

این شستی در بخش‌های مختلف محیط نصب می‌شود و به افراد حاضر در ساختمان اجازه می‌دهد تا به‌صورت دستی، سیستم اعلام حریق را فعال کرده و سایرین را از خطر مطلع کنند. دلیل استفاده از شستی، اعلام زودهنگام خطر قبل از فعال شدن سنسورها و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی به بخش‌های دیگر است.

 

دتکتور حرارتی

این دتکتور یکی از تجهیزات اصلی در سیستم‌های اعلام حریق است که برای تشخیص افزایش دما به‌کار می‌رود. این دستگاه‌ها با استفاده از یک یا چند سنسور، وضعیت دما در محیط را به‌طور پیوسته بررسی و در صورت بالاتر رفتن آن از میزان استاندارد، اعلام خطر می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از دتکتور حرارتی می‌توان به عملکرد قابل اعتماد در شرایط سخت و کارآیی در محیط‌هایی که مدل‌های دودی ناکارآمد هستند، اشاره کرد.

 

تجهیزات اعلام حریق

 

مزایای نصب سیستم اعلام حریق

نصب تجهیزات اعلام حریق برای هر مکانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این سیستم‌ها نه تنها به افراد در معرض خطر اطلاعات می‌دهند، بلکه باعث کاهش خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حریق نیز می‌شوند. دستگاه‌های گفته‌شده با اعلام هشدار سریع و دقیق، این امکان را فراهم می‌کنند تا حاضران در محل به‌سرعت منطقه را ترک کرده و اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند.

 

علاوه‌‎بر این، وجود تجهیزات به‌روز در ساختمان، به افراد احساس امنیت و آرامش می‌دهد و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که در صورت وقوع حریق، از طریق سیستم خودکار هشدار، مطلع می‌شوند؛ بنابراین، وحشتی از وقوع حریق احتمالی ندارند.

 

با داشتن یک سیستم اعلام حریق، امکان اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بهتر وضعیت نیز وجود دارد. این دستگاه‌ها به مسئولان امنیتی و مدیران کمک می‌کنند تا اطلاعاتی دقیق و جامع در مورد حریق به‌دست آورده و بهترین تصمیمات را برای مدیریت وضعیت پیش‌آمده، اتخاذ کنند. درنهایت، نصب این تجهیزات به‌عنوان یک الزام قانونی در کشور تبدیل شده است که نقض آن می‌تواند پیامدهایی به‌همراه داشته باشد.

 

راهنمای خرید تجهیزات اعلام حریق

برای خرید تجهیزات اعلام حریق، نیاز است که مراحل خاصی را دنبال کرده تا بتوانید بهترین سیستم را انتخاب کنید. اولین و مهم‌ترین مرحله‌ای که انجام درست آن، اهمیت فراوانی دارد، بررسی نیازها است. شما باید اندازه، نوع ساختمان، تعداد طبقات، فعالیت‌های داخلی، میزان افراد حاضر در مکان و... را بررسی کنید. پس‌از مشخص کردن نیازها، بهتر است با کارشناسان و متخصصان در زمینه دستگاه اعلام حریق مشورت کنید؛ آن‌ها می‌توانند شما را در انتخاب تجهیزات مناسب و جاگذاری آن‌ها راهنمایی کنند. با داشتن اطلاعات کافی و با مطالعه و تحقیق در مورد انواع سیستم اعلام حریق، ویژگی‌ها، عملکرد و قابلیت‌های مختلف می‌توانید بهترین گزینه را شناسایی کنید. همچنین با مقایسه قیمت‌ها و کیفیت محصولات می‌توانید سیستم موردنیاز خود را با بهترین قیمت ممکن تهیه کنید.‌ سعی کنید تجهیزات را از فروشندگان معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید؛ زیرا پایین بودن کیفیت موجب می‌شود تا کارایی لازم را نداشته باشند. در مرحله بعد باید با کمک متخصصان دستگاه‌ها را نصب کرده و به آزمایش آن‌ها بپردازید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌ها به‌درستی نصب شده و هشدارها به‌موقع و صحیح صادر می‌شوند.

 

راهنمای خرید تجهیزات اعلام حریق

 

جمع‌بندی

بدون‌شک وجود سیستم اعلام حریق در ساختمان، از وقوع حوادث ناگوار و آسیب رسیدن به جان و مال افراد جلوگیری می‌کند. البته این امر در صورتی محقق می‌شود که تجهیزات موردنیاز مثل شستی اعلام حریق و ... به‌درستی انتخاب و خریداری شوند؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله، راهنمایی در اختیار شما قرار دادیم تا به کمک آن بتوانید بهترین دستگاه‌های موجود در بازار را انتخاب کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای داشتن ساختمانی ایمن، قبل از هر اقدامی بخش‌های مختلف این مطلب را با دقت مطالعه کرده و براساس آن تصمیم‌گیری کنید. مجموعه نیکوکار sfnfirebox.com یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه است.

تلفن مشاوره و خرید: 02166973956 - 09356407035

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024